Belépés

vagy
Elfelejtett jelszó
Még nem regisztráltál?

regisztráció



elfelejtett jelszó

Erre az email címre küldjük ideiglenes jelszavadat.

 
Cikkek

Ezt csináld, ha nehezen jön álom a szemedre


Akárcsak a felkeléssel, az elalvással is sokan nehezen birkóznak meg. Ironikus módon, az előbbi gyakran pont az utóbbi következménye. Azonban, ha egy kicsit odafigyelsz rá, hogy mit csinálsz lefekvés előtt esténként, akkor az álom szinte észrevétlenül jön a szemedre. Kövesd ezeket a lépéseket, és felejtsd el az ágyban forgolódást egy életre!





Tedd félre a kütyüket!

A melatonin egy hormon, amivel fontos, hogy jó barátságot ápolj, mert segít az elalvásban. Evolúciónk során úgy alakult, hogy szervezetünk a sötétséget az alvással, a napfényt pedig az ébrenléttel kötötte össze – korábban ugyanis nemigen volt ébresztőóra elérhető közelségben, ahogy számítógép és okostelefon sem. Utóbbiból következik, hogy az ezekből szemedbe sugárzó fények azt üzenik az agyadnak, hogy nappal van, és ébren kellene lenned. Sőt, a helyzet még rosszabb, mintha lámpafénynél olvasnál, hiszen a mai kijelzők ún. kékfénnyel világítanak, ami a természetben leginkább reggel és délelőtt fordul elő. Tehát, a megoldás, ha lefekvés előtt 1-2 órával, akármilyen nehéznek is tűnik, de nem használsz se telefont, se laptopot, se tabletet, se filmet nem nézel a TV-den. Helyette éppen elegendő fénynél olvass egy jó könyvet! És, ha már a könyveknél tartunk...


Ne olvass olyasmit, ami gondolkodásra serkent!

Furán hangozhat, és egyéb esetben nem is javasolnánk olyasmit, hogy ne gondolkodj, de az elalvás esetében ez számottevő tényező. Ha tudományos könyveket, elgondolkodtató cikkeket olvasol (értsd: módszertani írásokat), az gondolkodásra serkenti az elmédet, amitől viszont nehezebben jön álom a szemedre. Elalváshoz válassz inkább a szépirodalmi művek közül, például egy jó regényt!




Alakíts ki alvási rutint!

Nagyon sokat számít, hogy van-e alvási rutinod, bioritmusod, ciklusod – mindegy, minek hívjuk. A lényeg, hogy próbálj körülbelül ugyanabban az időben lefeküdni minden nap! Tudjuk, hogy egy átmulatott este után ez szinte lehetetlen, és fura is lenne lelépni a buliból azzal az indokkal, hogy bocsi, de a szervezetem lövi a pizsit, de amikor csak teheted, próbálj hasonló időben ágyba bújni. Idővel a szervezeted hozzászokik ehhez, és néhány hét után az adott időpontban már szinte magától jön álom a szemedre.


Lefekvés előtt hanyagold az evést és az alkoholfogyasztást!

Bár úgy tűnhet, hogy mindkettőtől álmosabb leszel, a hatás rövid idővel ellentétessé válik. Persze megint nem a hétvégékről beszélünk, hanem a hétköznapokról, amikor megteheted, hogy lefekvés előtt 3 órával ne egyél, és ne is fogyassz alkoholt.


A koffein az ellenséged

Legalábbis, ha a könnyed elalvásról van szó, akkor biztosan. Igazából reggel sem kéne koffeint fogyasztanod, mert megakadályozod a szervezeted abban, hogy magától ébredjen fel, de ezt most nem tárgyaljuk. Viszont az álmossági faktorodat nagyon befolyásolja, hogy mikor fogyasztottál utoljára kólát, kávét, teát vagy hasonló serkentőszereket. Még ha nem is kifejezetten érzed, hogy pörögsz, a testedet éberen tartja a koffein. A legjobb, ha lefekvés előtt 6-8 órával már semmilyen „ébren tartó szert” nem fogyasztasz.





Az agyalást hagyd másnapra!Vagy, mihamarabb légy rajta túl!

A legtöbben azért (is) küzdünk az elalvással, mert míg napközben lefoglalják gondolatainkat a teendők és feladatok, este már jut időnk az agyalásra, és ezt nem is vagyunk restek kihasználni. Ilyenkor pörög az agyunk, ilyenkor érezzük, hogy magunkkal tudunk törődni. Ez nem is baj, hiszen nagyon fontos, hogy szánjunk magunkra időt, ugyanakkor ezt jobb lefekvés előtt megtenni, esetleg másnap reggel. A lényeg, hogy ki tudd kapcsolni az agyad és el tudd engedni a gondolkodást mire az ágyba érsz. Ha kell, iktass be minden este egy óra „filózást”, amikor megengeded magadnak, hogy arra kalandozzanak a gondolataid, amerre akarnak. Amit pedig fontosnak tartasz, akár le is jegyzetelheted.


Igyekezz elfáradni!


Jót aludni csak úgy lehet, ha előtte csináltál is valamit, hogy elfáradj. Tudjuk, erre olvasóink közül sokan tudnának ellenpéldát mondani (néha mi is), de alapvetően azért helytálló a dolog. Ebben segíthet egy átdolgozott, vagy tanulással töltött nap, egy kiadós edzés estefele, de egy kiváló program is. Utóbbiakból egyébként rengeteg ingyeneset találsz a FUNDER-en, ha még esetleg nem tudtad volna.  

Fun volt a posztunk? Akkor ne maradj le a többiről sem!
Add meg az e-mail címed, és heti egyszer elküldjük a FUNDER legjavát!

Ide küldjétek:
 
Programkereső



aug


-->